Hoppa till huvudinnehåll

 

 

Lazy.se

Featuring race and information for VSK 5.

This page is about the world global game VSK 5 (Virtual Skipper 5).
The VSK 5 is about sail racing trough Internet, against player from the
whole world globe! - It's able to keep you awake for ours...

Sökformulär

  • HEM
  • REGLER
  • VIGO
  • SANDHAMN
  • MARSTRAND
  • RACE BANOR
  • KONTAKT
  • LÄNKAR
  • RACESERVICE

Välkommen till Vigo, i Spanien

Gällande tidvatten-kartor är ifrån Vigo_v3.  Kart-version anges i Race-namnet. Vind-kartor publiceras senare.
(Små små logiska justeringar på en detaljnivå kan förväntas i senare versioner.)

Vigo har en stor och ganska djup vik som motsvarar massor av vatten samt har en tidvattenskillnaden på över 3,5 meter. Därför är tidvattenströmmarna starka i området. Norra infarten är djupast och därför blir strömmarna starkast där.

Vigo VSK tidvatten kartor

Tidvattenströmmarna är starkare i områdena innanför öarna.

 

VIND

Läsida av land är beroende av konturen, där högre land påverkar mer och längre ut - se diagram.

 

 

 

 

 

 

 

Vind från land

När vindriktningen är frånlandsvind så uppstår dels ett undertryck samt en vindvridning. Undertrycket orsakar en lägre eller obefintlig vindhastighet, som ökar linjärt med vridet tillbaka till ursprunglig vinrikning. Höjden på land motsvarar undertryckets storlek och påverkar vindhastigheten i större grad.

 

När vinden möter land

När blåser mot ett lägre eller skogsbeklätt land så uppstår en sugande effekt, där vinden vrider mot land,som skissen visar. Ju närmare land desto större blit vridet, samt hastigheten lägre.
Om vinden blåser mot ett högt land så kan det istället uppstå en spegeleffekt, där vinden studsar och vrider med land, dvs då vrider vinden åt andra hållet, från land isället.

 

 

 

 

 

Vinden nära Land - Vigo för VSK

Det är åtta olika vindriktningar som i detalj ska justeras i både vindhastighet och vindriktning, vilket kräver många timmars arbete att få till.

På läsidan av land sker motsvarande vindvridning räknat i avstånd som bilden till höger illustrerar och principen för vindkantringen sker enligt den schematiska skissen "vind från land", se ovan.

I Vigo_v6 så är alla vindjusteringarna klara och provkörda, preliminärt.
Version 6 är tänkt att bli den slutgiltiga version, - varifrån alla framtida race skapas.

Kartan har testat i varje version med ca 10-15 genomförda race och om för "stora" skillnader upptäckts mellan olika  vägval så har justeringar införts för att försöka utjämna dem till en skälig nivå.

Svenska
  • English

Byt språk / Switch languages

  • English
  • Svenska

REGLER & SPECIALFALL

  • REGEL OMRÅDEN
    • Korrekt sväng vid startbåten
    • RTT Regel 20 ställd mot 18
    • Var märkesplatesen upphör - Regel 18

HÄMTA RACE

  • SANDHAMN RACE-BANOR
    • SANDHAMN: Race nr 1-8
    • SANDHAMN: Race nr 9-18
    • SANDHAMN: Race nr 19-27
  • SANDHAMN CUP RACE-BANOR
    • SANDHAMN CUP: Race nr 1-9
  • MARSTRANDS RACE-BANOR
    • MARSTRAND: Race nr 1-9
    • MARSTRAND: Race nr 10-15

KARTA - STRÖM

  • MARSTRAND STRÖM
    • Marstrand tidvatten: SAMTLIGA
  • SANDHAMN STRÖM
    • Sandhamn tidvatten: HÖGVATTEN
    • Sandhamn tidvatten: FLOD
    • Sandhamn tidvatten: LÅGVATTEN
    • Sandhamn tidvatten: EBB
  • VIGO TIDVATTEN

KARTOR- VÅGOR

  • MARSTRAND - Vågbeskrivning
    • Marstrand vågor - N Vindar
    • Marstrand vågor - O. Vindar
    • Marstrand vågor - S. Vindar
    • Marstrand Vågor - V. Vindar

KARTA - VIND

  • Sandhamns vindförhållanden
    • Sandhamn - Vind N
    • Sandhamn - Vind NO
    • Sandhamn - Vind O
    • Sandhamn - Vind SO
    • Sandhamn - Vind S
    • Sandhamn - Vind SV
    • Sandhamn - Vind V
    • Sandhamn - Vind NV